Netwerk Fresh Currents in Leeuwarden
Het team van Fresh Currents tijdens de herlancering

In deze blog lees je in vier delen hoe we Fresh Currents zijn geworden, na een aantal mooie jaren als Klant in Zicht.

Deel 1: Waarom een nieuwe naam?

“En die merknaam, Klant in Zicht … wat vind je daar zelf van?” – Jan Coehoorn (9 juni 2022).

Deze vraag bleek het startschot van onze herlancering. Skelte Anema, oprichter en eigenaar van het toenmalige Klant in Zicht, had Jan benaderd om eens mee te denken in de positionering en propositie van het bureau. Een fijne en langdurige samenwerking volgde.

Toen Jan deze kritische vraag stelde schoot Skelte eerst in de ankers. “Die gaan we niet veranderen, iedereen kent ons zo.” Een uur later zat Skelte in de auto nog eens na te denken over de merknaam: “verrek, Jan heeft gelijk… Hoe wil ik dat nieuwe mensen ons leren kennen?” Het zaadje was gepland.

‘Klant in Zicht’ was een leuke vondst. Bedrijven in zicht brengen bij hun klanten, inzichten over deze klanten of juist klanten in zicht brengen bij bedrijven. We konden er veel kanten mee op en eind 2017 paste het perfect. Maar inmiddels past het niet meer bij onze merkbelofte. Daarnaast hebben veel van onze opdrachtgevers ook een ‘klantoverstijgend’ doel. Zij creëren met bewustwording een beweging en zijn bijvoorbeeld bezig met maatschappelijke verandering.

Vooropgesteld: Klant in Zicht is geen slechte naam. Dus haast had dit traject niet. We besloten om dit traject precies in te steken zoals we het voor klanten doen. Laat “Klant in Zicht of wat het ook gaat worden” onze mooiste case zijn! ✨

Dat betekent, stap 1: kijken naar de positionering en het merk. Want, wie zijn we? Hoe zijn we ontstaan? Wat doen we nu en vooral: hoe doen we dat? Wat zijn onze unieke eigenschappen? En welke plek geeft dit ons in de markt? Is dat onderscheidend genoeg? Biedt dit perspectief?

We kamen tot een heldere propositie:

  • We zijn een frisse stroming in de MarCom branche: we verenigen het organisatiemodel van grote bureaus met de drive van ‘out of the box’ denkende zelfstandigen.
  • We zijn zoveel mogelijk virtueel en gebruiken ons kantoor alleen voor facilitaire zaken.
  • Onze specialisten beschikken over een bewezen en actueel trackrecord. In wisselende samenstellingen werken ze samen voor opdrachtgevers die willen investeren in hun merk.
  • Ons werk is vernieuwend en we vliegen de materie fris en verrassend aan.

Stap 2: een merknaam die past bij de inhoud. Tsja, ‘geef het beestje een naam’. Dat was nog niet zo makkelijk. Om creatievere paden te bewandelen nodigden we Friso Visser van Brain Fuel uit om een brainstormsessie te faciliteren. Met 10 van onze vaste specialisten kwamen we tot de gekste suggesties (🤔 SkellyFish?). Dé nieuwe merknaam? Die lag er nog niet. Maar het creatieve luikje in onze hersenpan stond wagenwijd open. Een week later hadden we een shortlist van 4 en weer een week later was-ie daar: Fresh Currents.

Stap 3: een visuele identiteit en conceptlaag die het hart van het nieuwe merk raken. Hierover meer in aflevering 4!

De hele video (geproduceerd met Ramon Hoogerhuis) lieten we zien tijdens onze fysieke merklancering op 26 juni. Online deelden we deze video in 4 afleveringen, dit is aflevering 1. Kan je niet wachten? Bekijk dan de hele video onderaan deze blog.

Wat vind jij van onze nieuwe naam? Deel je ervaringen en gedachten via info@freshcurrents.nl. We zijn benieuwd!

Deel 2: De ontwikkeling van ons bureau

De Kanselarij, een van de mooiste panden van Leeuwarden én onze bakermat. Onze eerste 10 maanden was dit ons kantoor. Niet het hele gebouw natuurlijk. Eén bureautje op de 3e verdieping.

Maar dat ene bureautje heeft een hoop veranderd. Tot die tijd bestond ons klantenportfolio voornamelijk uit (nacht)horeca. Maar toen die branche tijdens de pandemie volledig stilviel, waren we blij met onze nieuwe opdrachtgever: Founded. Dé organisatie die zorgt voor de aanwas en groei van ondernemend talent. Destijds een Fries team van 3, inmiddels een grote Noord-Nederlandse organisatie.

Via hen maakten we kennis met de wereld van innovatieve start- en scaleups. Gepassioneerde founders. Optimistisch, dynamisch en altijd op zoek naar kansen. In deze ondernemersgeest vonden wij ons thuis. Want wat nou als wij kunnen helpen met het realiseren van hun dromen? Hun dromen van een eerlijke en duurzame toekomst? Een toekomst in balans? Hun dromen van een betere wereld.

Inmiddels verhuisd naar ons kantoor op ’t Zaailand gingen we aan de slag met het waarmaken van die dromen. Maar, we kwamen er al snel achter dat je daar de beste mensen voor nodig hebt. Mensen met diverse vaardigheden en achtergronden. En die kun je als klein startend bedrijf niet allemaal aan je binden.

Met kwaliteit als belangrijkste graadmeter kozen we voor een nieuwe organisatiestructuur: werken vanuit een zorgvuldig geselecteerde poule van creatieve zelfstandigen. Zodat we per opdracht een ‘bureau op maat’ kunnen samenstellen, met een kleine faciliterende kern.

Een schot in de roos. Sindsdien zet onze groeispurt zich onvermoeid voort, met continu prachtige merken om vorm te geven. Van positionering tot visuele identiteit, website, campagne en social media beheer. Onze specialisten komen er met liefde hun bed voor uit.

Inmiddels doen we dat niet meer vanaf ’t Zaailand. Met ons netwerk van specialisten zijn we virtueel. We bevinden ons waar we de meeste inspiratie krijgen. Zoals een vervallen molen met WiFi, een werkcoupé richting Berlijn, thuis op de bank of een hutje op de hei. En hebben we dan toch een kantoor nodig? Dan ben je van harte welkom bij ons in Leeuwarden, Groningen of Amsterdam.

In de volgende aflevering zie je meer over één van onze favoriete cases: Cycle-Up (HUB).

Deel 3: Waar ligt ons hart?

Als klein startend bureau was onze scope eind 2017 beperkt. Ons klantenbestand: voornamelijk horeca. Onze dienstverlening: social media beheer. Dit was niet zozeer onze keuze, maar vooral het startpunt.

De dienstverlening

Al snel verbreedden we ons dienstenportfolio met foto- en video en doken we met onze klanten in hun merkpositionering. Inmiddels is social media ook niet meer altijd de eindbestemming. Van nieuwe websites tot campagnes, blogartikelen en complete magazines. In 7 jaar Klant in Zicht ontwikkelden we ons tot een full service communicatiebureau. Onze bureaustructuur – met zelfstandige specialisten – maakt het mogelijk om dit op hoog niveau te doen. Voor ieder project stellen we een uniek klantteam samen met de benodigde kennis en ervaring.

Waar ligt ons hart? Ons hart ligt bij het merk en daarna de implementatie. Wat is jouw unieke plek in de markt? Waar bevindt de doelgroep zich? Hoe behalen we de de merkdoelstellingen? Hoe behalen we deze het meest efficiënt? Social media is vaak een van de antwoorden, maar geen doel op zich.

Onze opdrachtgevers

Onze bureaustructuur zorgt er niet alleen voor dat we op hoog niveau de meest diverse middelen kunnen produceren. Maar, ook dat we voor uiteenlopende opdrachtgevers kunnen werken. Energie, techniek, automotive, horeca, fintech, overheid, zorg… Onze specialisten hebben de ervaring in de tas.

Waar ligt ons hart? Dat is niet gekaderd op brancheniveau. Het gaat ons om de wil om voorop te lopen, zoals Cycle-Up (HUB) uit de video dat doet. Vooroplopen in kwaliteit en vooroplopen in een positieve bijdrage aan de wereld. Maar je hoeft niet een sustainable hooginnovatief technologisch bedrijf te zijn (dat mag natuurlijk wel). We zijn er ook voor de fabriek of het restaurant met maatschappelijke of duurzaamheidsambities. Wij weten: een betere wereld creëer je niet alleen. Daarom zien we onze opdrachtgevers als onderdeel van ons netwerk. Waar mogelijk koppelen we ze aan elkaar. Zo zetten we samen kleine of grote stappen naar een betere wereld. Hoe groter ons netwerk, hoe groter onze impact.

Tegelijkertijd gebruiken we impact als koers. We praten niet alleen over sustainability, maar maken dit ook inzichtelijk.

In de volgende aflevering vertellen we je hoe onze positionering, bureaustructuur en missie voor een betere wereld heeft geleid tot onze nieuwe merknaam: Fresh Currents.

Deel 4: Het nieuwe merk!

Van één specialist tot een heel team. Bij Fresh Currents zijn we groot als het moet en klein als dat beter past. We gaan voor langetermijnrelaties met merken die de wereld mooier en beter maken. Hun impact is onze koers.

Vanuit onze propositie, positionering en onze nieuwe naam gingen we op zoek naar een passende visuele identiteit. We verruilden de verrekijker van Klant in Zicht voor het koraal van Fresh Currents. 🪸

De symboliek en natuurlijke schoonheid van het koraal passen bij het creatieve karakter van het merk. Daarnaast symboliseert het samenspel van organismen binnen een koraalrif de diversiteit en synergie van onze bureaustructuur. De stroming (Currents) voorziet het koraalrif van voeding, zoals wij merken voeden en laten groeien. 🌊

In ons monogram ontstaan de letters FC. Letters die ons een gevoel geven van verbondenheid. Een groep mensen met diverse achtergronden die samenkomen voor een gedeelde passie. Een uitnodiging om deel uit te maken van iets groters: welkom bij ‘de FC’.

Video: Van Klant in Zicht naar Fresh Currents

Dit was de laatste aflevering (4/4). De hele video (geproduceerd met Ramon Hoogerhuis) lieten we zien tijdens onze fysieke merklancering op 26 juni, sindsdien noemen we onszelf met trots Fresh Currents. Nog een keer de hele aflevering terugkijken? Je doet het hier:

Van Klant in Zicht naar Fresh Currents

En hoe ziet dat er vervolgens in vorm uit? Links het oude Klant in Zicht logo, rechts het Fresh Currents monogram.

De lancering van Fresh Currents

Op 26 juni vierden we onze herlancering groots, uiteraard deden we zelf de fotografie. Een terugkijkje, met deze prachtige foto’s van Niels Remigius, mag natuurlijk niet ontbreken:

Bekijk onze blogs