Organisch groeien op Instagram: zo versla je het algoritme!
In 2004 waren we dolgelukkig met onze dansende bananen en krabbels op Hyves. Poef! Daar was Facebook, en een paar jaar later ook Instagram. We gingen van het gastenboek op Hyves naar de tijdlijn van het huidige Meta. Instagram groeide namelijk als kool en in no-time werd het steeds drukker op onze tijdlijn. We volgden steeds meer mensen en advertenties namen toe. Hierdoor ontstond een overvloed aan content, waardoor we niet meer alles konden zien. Zie daar de magische hulp: het algoritme. Maar, hoe werkt het Instagram-algoritme?
Het beruchte algoritme verving de chronologische tijdlijn en bepaalt nu welke berichten je ziet, en hoeveel mensen jouw content bereiken. Hoe bespelen we dat algoritme? Simpel: als je het doorhebt, kun je het slim inzetten om organisch te groeien op Instagram. In deze blog leggen we uit hoe je het Instagram-algoritme kunt benutten voor meer bereik.
Onder ‘bereik’ verstaan we het aantal mensen dat jouw bericht te zien krijgt. Dit wordt door het Instagram-algoritme bepaalt. Laten we allereerst vooropstellen dat het aantal likes niet per se voor een groot bereik zorgen en dat het belangrijker is om je bereik te meten dan het aantal likes. Zo zijn er pagina’s met vierduizend volgers die slechts honderd mensen bereiken, maar ook pagina’s die meer mensen bereiken dan ze volgers hebben. Het gaat er dus om hoe actief en betrokken je volgers zijn met je content.
En onthoud: kwalitatieve interactie van een kleinere groep volgers is waardevoller dan veel volgers zonder interactie.
Dit zijn 5 belangrijke factoren die het Instagram-algoritme beïnvloeden:
1. De save button is de nieuwe superlike
Likes zijn leuk, maar uiteindelijk gaat het om het aantal mensen dat je bereikt. Dit wordt bepaald door het algoritme. Likes helpen zeker, maar opslaan is nog waardevoller. De save button is de nieuwe super like geworden. Hoe vaker een post wordt opgeslagen, hoe hoger hij scoort in het algoritme, en dus hoe meer mensen hem zien. Dus deel content die de moeite is om op te slaan. Zoals inspirerende video’s, how-to’s, moodboards of lekkere recept! Want een recept uitvoeren wanneer je in de bus zit is niet heel ideaal, dus… opslaan voor later die hap!

2. Carrousels for the win
Wist je dat op Instagram carrousels beter scoren dan een enkele foto? Als iemand geen interactie toont op je eerste foto of video, laat Instagram bij de volgende keer scrollen de tweede, derde of vierde slide uit de carrousel zien. Ja, echt waar. Probeer er maar eens op te letten wanneer jij weer door je tijdlijn scrolt.
3. Interactie: what you give is what you get
Engagement – likes, reacties, shares – is cruciaal voor je bereik. Reageer altijd op reacties en DM’s, want het algoritme straft inactiviteit. Wees zelf ook actief door te reageren op posts van anderen. Hoe meer interactie, hoe beter je scoort: ‘What you give is what you get.’
4. Nieuwe feature? Gebruik het
Instagram beloont je altijd wanneer je hun nieuwe functies promoot. Nieuwe story-stickers? Gebruiken maar! Reels? Nog steeds booming omdat ze willen concurreren met TikTok. Een leuke en makkelijke stap om het Instagram-algoritme voor je te laten werken!
5. Tijd: post wanneer je volgers online zijn
Het eerste uur na publicatie is cruciaal. Dat bepaalt grotendeels hoeveel bereik jij scoort met jouw Insta-post. Plaats daarom content op momenten dat je volgers actief zijn. Zo krijg je meer interactie, wat weer leidt tot een groter bereik. Is er een heilige graal qua tijd om te posten? Uit alle gemiddeldes is vast iets te halen, maar kijk vooral naar je eigen doelgroep. Wanneer zijn zij online?
6. Hashtags & locaties: het goede soort hokje
Hashtags en locaties filteren berichten en plaatsen deze in ‘hokjes’. Gebruikers kunnen bepaalde hashtags en locaties volgen. Zo krijgen ze berichten over specifieke onderwerpen te zien. Bijvoorbeeld hun favoriete stad, restaurant of voetbalclub. Dit is dus een mooie kans om onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Zorg ervoor dat je varieert met hashtags en test welke het meeste bereik opleveren. Creëer verschillende hashtag-groepen en wissel ze af. Zo kun je eenvoudig ontdekken welke het beste werken.
AI zit achter de knoppen
Weten we nu precies hoe het Instagram-algoritme werkt? Helaas niet. Het algoritme is iets wat continu verandert, als vandaag A werkt, kan dat morgen B zijn. Het algoritme wordt niet bepaald door een stel mensen die achter allerlei bedrading aan knoppen zitten te draaien, het is gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Het heeft dus geen zin om met geforceerde trucjes het algoritme te manipuleren. Wanneer je deze 5 regels toepast in je contentstrategie zal je bereik en interactie verhogen!
Heb je toch nog hulp nodig of besteed je het liever uit? We bundelen graag onze krachten! Onze Instagram-specialisten staan voor je klaar! Neem vrijblijvend contact met ons op.