Van niets iets maken

Bij Fresh Currents houden we van merken die niet alleen praten over impact, maar ook écht doen! Cycle-Up is zo’n merk. Cycle-Up gelooft in hun definitie van ‘zero waste’: het volledig benutten van grondstoffen en menselijk potentieel.

Cycle-Up faciliteert een fysieke circulaire hub in Leeuwarden. Hier maken de deelnemers van de hub – zoals Stadshout Leeuwarden, Pottle, Owniez – producten met impact; delen ze kennis en vormen ze een gemeenschappelijk front naar de buitenwereld.

Bij Cycle-Up is het collectief sterker dan het individu, samen maken ze echte impact. Dit sluit naadloos aan op onze visie en werkwijze. Bij Fresh Currents creëren we altijd iets dat groter is dan de som der delen, het liefst voor merken die de wereld verbeteren. Zo konden we vanuit een gedeelde visie een sterk merk neerzetten voor Cycle-Up.

Het project

Voor Cycle-Up was de uitdaging tweeledig. Om als nieuw merk, opgericht in 2024, naam te maken moesten we scherp positioneren. Terwijl de dienstverlening van het merk zeer divers is: van shared services – zoals hun social workforce, flexplekken en vergaderruimtes – tot het verwerken van reststromen en het verkopen van duurzame producten. Daarnaast speelt bewustwording natuurlijk een rol bij deze voorloper in de circulaire economie.

Merkontwikkeling

Merkstrategie, communicatieconcept & visuele identiteit

Cycle-Up wil dat ‘afval’ niet meer als afval gezien wordt. We startten met het ontwikkelen van een sterke merkstrategie, die de unieke kernwaarden van Cycle-Up weerspiegelt.

Hier paste een visuele identiteit bij die de samenwerking en synergie binnen de hub benadrukt. Met een kleurenpallet dat duurzaamheid en innovatie uitstraalt. In een creatief copy-concept speelden we met het ‘upcyclen’ van woorden.

  • Van niets iets maken
  • Uit afval valt altijd iets te halen
  • Hergebruik ruikt naar kansen

Alles samengevat in een brandbook, gedrukt en gebonden bij Chemistry Printshop, uiteraard op ge-upcycled papier.

Van merk naar middelen

Een toonaangevende website met animatie

Cycle-Up’s online aanwezigheid moet net zo indrukwekkend zijn als hun fysieke hub. Dus werkten we aan een webdesign dat perfect aansluit op de merkambities van Cycle-Up. Met een headeranimatie die het creatieve concept van Cycle-Up tot leven brengt, is de website een ware eye-catcher.

Grafische vormgeving

Voor een kwalitatieve implementatie van de huisstijl ontwikkelden we diverse templates voor posters, flyers, banners en social media posts. Hier kan het communicatieteam van Cycle-Up zelf efficiënt mee aan de slag.

Interieurbranding & signing

Vanuit het merk lieten we ook ons licht schijnen op de fysieke inrichting van de hub. We maakten een plan voor diverse creatieve toepassingen, dachten mee in materialen en adviseerden over de signing. Waarna we voor de realisatie het stokje overgaven aan Ben of All Trades.

Fotografie en videoproductie

De foto’s en video die we maakten tijdens de opening van de hub dragen bij aan de visuele aantrekkingskracht en storytelling van het merk. In de video vertelt Jeroen, eigenaar van Cycle-Up, samen met diverse deelnemers en de wethouder over (het belang van) de Hub.

Het resultaat

Door de implementatie van een sterke merkstrategie, visuele identiteit en een doordachte contentstrategie kan Cycle-Up effectief communiceren. Met een duidelijke contentstrategie hebben ze hun contentkalender in no time gevuld; met altijd het creatieve communicatieconcept om uit te putten. De website fungeert als online hub voor kennisdeling en inspiratie, terwijl de fysieke hub zich ontwikkelt tot een levendige gemeenschap.

De Hub werd in maart 2024 feestelijk geopend door burgemeester Buma. Vrijwel direct hierna opende Cycle-Up een extra ruimte binnen de Hub. Deze is inmiddels ook volledig gevuld met circulaire ondernemers. Daarnaast krijgen intensieve samenwerkingen met belangrijke stakeholders als het onderwijs en Circulair Friesland vorm, loopt de evenementenagenda langzaam vol en blijft het team van Cycle-Up zich uitbreiden. Al met al: een merklancering uit het boekje!

Team

Fresh Currents werkt met de beste zelfstandige marketingcommunicatie-specialisten. Zo ervaart de klant altijd de hoogste kwaliteit en kiezen de zelfstandigen hun eigen opdrachten uit. Met unieke betrokkenheid en passie voor het werk als gevolg. Aan dit project werkten de volgende specialisten:

  • Strategie & identiteit – Maurice Schut, Skelte Anema, Kenny Venekamp, Sietse Manning
  • Creatieve branding – Kenny Venekamp, Sietse Manning, Niels Oosterhof, Bennie de Jong, Lucas Kemper, Joppe Spaa, Joris van Montfort

Bekijk meer cases