Bezieling, ontspanning en gezelligheid.

De ingrediënten van het merk Fellini

In het kader van ‘work hard, play hard’, genieten wij in Leeuwarden het liefst op het grootste terras van de stad. Bij Fellini City Lounge.

Bij Fellini staat alles in het teken van het in de watten leggen van de gast. Dit herkennen wij. Want ook wij ontzorgen onze klanten waar mogelijk en willen altijd excelleren. Een goed vertrekpunt om samen dieper in het merk Fellini te duiken!

Het project

Fellini heeft een duidelijke ambitie: de beste zijn. Dat moet je voelen, proeven en zien. Op het terras, binnen aan tafel, maar ook op de website en social media. En als je het goed doet, dan krijgt de gast er nooit genoeg van. Aan ons de uitdaging om de ambitie van Fellini te vertalen naar kwalitatief communicatiewerk.

Merkontwikkeling

Na een strategische sessie kenden we het merk Fellini van binnen en van buiten. Daardoor kwamen we al snel samen tot de conclusie dat het merk visueel een opfrisser kon gebruiken. De bestaande visuele identiteit paste niet meer bij de merkpositionering.

We kozen voor een soepele overgang naar een nieuwe huisstijl ervoor het bestaande ‘sierlijke’ logo niet helemaal weg te gooien. Maar, om hier een meer verfijnde en strakkere letter overheen te zetten.Geïnspireerd door de industriële en natuurlijke ambiance van de zaak kozen we nieuwe kleuren, patronen en typografie.

Dit alles legden we vast in een stijlvol brandbook, duurzaam gedrukt en ingebonden door Chemistry Printshop.

Van merk naar middelen

Een nieuwe website

Na de herziene visuele identiteit pakten we de belangrijkste middelen aan. Met een eigentijds webdesign brachten we de bezieling van Fellini naar het wereldwijde web. We ontwikkelden de website in CMS-systeem ProcessWire en koppelden de reserveringsmodule.

Een doordacht design met natuurlijke elementen en een heldere structuur. Hét online gezicht voor de gasten die zich oriënteren op een hapje en een drankje.

Van online naar offline: interieurbranding, signing, grafische vormgeving, DTP & drukwerk

Ook offline lieten we onze creativiteit gelden. Want, met zo’n pontificale locatie in het stadscentrum moet de offline ervaring ook een beleving zijn. Zo beleeft zowel de online volger als de fysieke restaurantgast een vergelijkbare merkervaring.

Daarom kom je Fellini al tegen zodra je de auto parkeert bij de Oldehove. De nieuwe huisstijl vind je achterop de parkeerkaartjes bij een van de grootste parkeergarages van Leeuwarden. Voor je het restaurant binnenloopt zie je de visuele identiteit terugkomen in de terrasafscheidingen en buitendoeken. Eenmaal binnen prijkt het logo aan de muren en zijn de merkkleuren doorgevoerd in de aankleding van de zaak. Daarnaast vind je posters, visitekaartjes, servetten, servetzakjes, menukaarthouders (hierover zo meer) en – misschien wel de belangrijkste – de menukaarten. You name it, we made it!

Iedere menukaart (diner, lunch, dranken, cocktails, wijnen) is uniek vormgegeven, passend bij de huisstijl en het seizoen. De vormgeving hiervan is met recht een van onze favoriete terugkerende klusjes! Voordat de kaarten op tafel staan, krijgen wij al een kijkje in al het lekkers dat er binnenkort verkrijgbaar is.

Bij een kwaliteitszaak hoort natuurlijk ook een eigen vormgegeven giftcard. We kunnen wel stellen: het merk is doorgevoerd tot in de puntjes.

Dan nog even over die menukaarthouders; een bijzondere toevoeging. We hebben ze ontworpen in samenwerking met Stadshout Leeuwarden. Op deze manier krijgen gekapte bomen uit de gemeente Leeuwarden een tweede leven bij Fellini op tafel. Als bureau dagen we onszelf en onze klanten altijd uit om de beste keuzes te maken. En waar mogelijk verbinden we ze, zodat ze elkaar versterken. Daar is dit weer een prachtig voorbeeld van. Hoe groter ons netwerk, hoe groter onze impact.

Fotografie & videoproductie

Fellini is net zo eigentijds als wij. Dat betekent dat hun interieur met de tijd meegaat, ze meerdere keren per jaar van menukaart wisselen en continu bezig zijn met vernieuwingen. Op die momenten kunnen wij niet achterblijven.

Want, op de socials wil je volgers niet confronteren met gerechten en cocktails van de vorige kaart. Laat staan oud meubilair. Voor een actuele beeldbank organiseren we daarom regelmatig contentshoots. Personeel, figuranten, fotografen, videomakers en iemand die de productie in goede banen leidt; en dat allemaal tijdens openingstijden… Het is elke keer weer een leuke uitdaging.

Maar, het levert altijd smakelijk beelden op. En met al dat lekkers op onze schermen… duurt het vaak niet lang voor we er zelf weer op het terras zitten!

Wist je trouwens al dat onze video’s regelmatig op het witte doek te zien zijn? De vaste Pathé-gangers uit Leeuwarden en omstreken herkennen als het goed is onze Fellini-commercial. 😉

Social media beheer

Het beheer van het Instagram-, Facebook- en LinkedIn-kanaal van Fellini City Lounge pakken we gestructureerd aan. Vanuit de contentstrategie vertalen we de gezelligheid en culinaire hoogstandjes naar likes, reacties én reserveringen. Door consistent te posten vanuit de contentpijlers vertellen we het verhaal van Fellini.

Op deze manier bouwen we aan een trouwe online community en versterken we de positie van Fellini als gastvrije kwaliteitszaak in Leeuwarden. En met resultaat!

Voor social media kijken we graag naar ‘engament-rate’: de gemiddelde interactie per 100 volgers. Dit is de kwaliteitsindicator van onze content. Het vertelt ons namelijk hoe relevant onze volgers zijn én hoe relevant onze content is. Hoe hoger je engagement-rate, hoe meer de algoritmes van de social media kanalen je ‘belonen’ met een hogere positie op de socialmediatijdlijn.

Omdat social media beheer een kunst van de lange adem is kijken we naar structurele (half)jaarlijkse resultaten. Sinds onze samenwerking in 2022 scoorden we voor Fellini in 2023 én 2024 (tot moment van schrijven, Q3) het beste van alle directe concurrenten qua engagement-rate.

Resultaat

De vernieuwde huisstijl draagt bij aan een moderne en meer samenhangende uitstraling. De uniforme merkbeleving, zowel fysiek als online, versterkt het imago en de herkenbaarheid in Leeuwarden en omgeving. De contentstrategie en de implementatie via de website en social media heeft geleid tot structureel meer bereik, socialmediavolgers en websitebezoekers.

Fellini heeft sinds onze samenwerking in 2022 zijn terras flink uitgebreid. Zowel binnen, of wanneer het even kan buiten, is het vaak volle bak. Daarnaast halen ze met hun unieke identiteit en de inrichting van hun zaak meermaals online het horeca nieuws.

De belangrijkste resultaten van onze social media inspanningen:

  • 85% groei in volgers sinds start samenwerking.
  • Hoogste Instagram engagement-rate (gemiddelde interactie per 100 volgers) van alle directe concurrenten in 2023.
  • Hoogste Instagram engagement-rate van alle directe concurrenten in 2024 (tot moment van schrijven, Q3).

Team

Fresh Currents werkt met de beste zelfstandige marketingcommunicatie-specialisten. Zo ervaart de klant altijd de hoogste kwaliteit en kiezen de zelfstandigen hun eigen opdrachten uit. Met unieke betrokkenheid en passie voor het werk als gevolg. Aan dit project werkten de volgende specialisten:

  • Strategie & identiteit – Sietse Manning, Skelte Anema, Kenny Venekamp
  • Creatieve branding – Kenny Venekamp, Sietse Manning, Lucas Kemper, Aron Weidenaar, Zeb Bulthuis, Niels Oosterhof, Ate van der Werff, Bart Lindenhovius, Niels Lunter, Idzard Schiphof
  • MarCom-oplossingen – Jessie Dolfsma, Sietse Manning

Bekijk meer cases