What’s your next step?

“I love it when a plan comes together”; misschien wel de bekendste uitspraak uit de jaren tachtig. Die woorden, uit tv-serie The A-Team, zijn nog even actueel. Al helemaal als dat plan symbool staat voor een overkoepelende Noord-Nederlandse organisatie en het A-Team voor een groep die het belang van hoogwaardige innovatie voor de regio ziet: Founded in Friesland.

Founded in Friesland is er sinds 2017 voor start- en scale-ups. Tot 2019 deden ze dit onder de naam Sterk Fries Ondernemerschap. Ze brengen het Noord-Nederlandse startup-ecosysteem in kaart. Binnen dit ecosysteem ontwikkelen én ondersteunen ze programma’s die (toekomstige) founders naar een volgende fase helpen.

Zo bouwen ze samen met ondernemend talent aan een duurzame toekomst. Een opdrachtgever precies in ons straatje. Want, Friese startupfounders zijn een inspiratiebron. Ze zijn de voorlopers van een mooiere toekomst. Met dat voor ogen gingen we enthousiast voor ze aan de slag.

Fresh Currents voor Founded in Friesland

In 2018 benaderde Founded in Friesland (destijds nog ‘Sterk Fries Ondernemerschap’) ons met de vraag: kunnen jullie ons helpen met onze social media? Wat volgde was een zesjarige samenwerking op strategisch, creatief en uitvoerend vlak.

Merkontwikkeling

Merkstrategie, positionering, contentstrategie & customer journey

De blik van Founded in Friesland was altijd gericht op de grote stip op de horizon: samenwerken met Groningen en Drenthe voor maximale Noord-Nederlandse impact. Maar, om alle (politieke) stakeholders aan boord te krijgen moesten ze als programma eerst regionaal succesvol zijn. Om te groeien moest Founded in Friesland top-of-mind worden bij elke Friese ondernemende student, founder en investeerder. Tegelijkertijd was een sterke merkpositie bij beleidsmakers cruciaal. Een duidelijk positioneringsvraagstuk.

Na een aantal inspirerende merksessies kwamen we tot de kern. Een identiteit als aanjager en verbinder die overzicht en structuur biedt. Founded in Friesland geeft je de bouwstenen om te groeien, maar je bepaalt je eigen route en moet zelf bouwen.

Vanuit de merkidentiteit, doelstellingen en doelgroepen vormden we een contentstrategie met passende tone-of-voice. Met per doelgroep een concrete on- en offline customer journey, lag er een contentplan voor elke fase van de klantreis.

Foto van het projectteam dat het magazine "4 jaar Founded in Friesland" presenteert op het podium, met de cover op een schildersezel. Van links naar rechts: Siska Weidenaar (Founded), Skelte Anema, Erikjan Koopmans, Maurice Schut, Leonie Holwerda (Founded), Niels Lunter, Roald de Jong (Chemistry Publishing), Douwe Anema. Gemaakt door Fresh Currents.

Van merk naar middelen

Van concept tot cover: een magazine ter ere van het vierjarig bestaan.

In 2022 produceerden we samen met Founded in Friesland een 63 pagina’s tellend magazine om de impact van Founded in Friesland te bundelen en inzichtelijk te maken. Met een verfrissend concept, fotografie en design maakten we het startup-ecosysteem tastbaar.

Van Prins Constantijn tot Sabine Stuiver, van ondernemende student tot internationaal succesvolle founder en van Heerenveen tot Jakarta; een magazine boordevol inspiratie. We interviewden én fotografeerden dertien startup-ondernemers, drie programmamanagers, een internationale startupmedewerker en een prins. Door een inventief design maakten we van het magazine een ontdekkingstocht, volledig aansluitend op de merkidentiteit van Founded in Friesland. Via twee labels bovenaan de pagina navigeert de lezer door het het magazine. Vanuit strategie bewaakten we het merk. Zo zorgen we dat je als lezer de ‘stem’ van Founded in Friesland ontdekt en ziet. Dus het gevoel krijgt van: ‘He, dat is echt Founded in Friesland’, wanneer je het magazine opent.

En of dat gelukt is? Leonie Holwerda (Founded in Friesland): “Het magazine voelt als een kroon op onze missie: Friesland op de kaart zetten als startup-hub en doorontwikkelen met innovatieve bedrijven. Het is geweldig om het magazine spread voor spread te zien samenkomen als een puzzel van duizenden stukjes. Door de samenwerking met Fresh Currents konden we brainstormen met creatieve geesten en verschillende kwaliteiten optimaal inzetten. Ik ben apetrots op het resultaat. Van dit magazine krijgt elke lezer zin om te ondernemen. Dat is alleen mogelijk door de juiste combinatie van alle specialisten; van strategie en concept tot artikelen die je meenemen naar de dag dat het interview plaatsvond.”

De kers op de taart is het drukwerk. In samenwerking met Chemistry Publishing kozen we voor een cover gemaakt van onder andere resten van: citrusvruchten, kokos, cacao, olijven, hazelnoten en maïs. Een mooi circulair product, volledig passend bij de duurzame ambities van Fresh Currents als Founded in Friesland.

Fotografie met een verhaal

Bepakt en tot hun middel in de Waddenzee, op een opzichtersstoel bij een zwembad en in een 3D-geprinte sloep. Een foto met een verhaal. Voor Founded in Friesland fotografeerden we de meest inspirerende Friese founders in hun natuurlijke habitat, soms letterlijk!

Daarnaast namen we, tot de dag van vandaag, maar liefst 53 keer ons fototoestel mee om de evenementen van Founded in Friesland vast te leggen. Van Business Lunch Talks tot Fuckup Nights en van Startup van het Jaar tot Enterprijs uitreiking.

Videoproductie: mini-docu tot videoserie.

Founded in Friesland zinspeelde met het idee van een video over het Friese startuplandschap. Maar, zei daar meteen bij “we willen geen standaard bedrijfsvideo’s.” We kozen voor een docu-serie, waar we binnenkomen bij de diverse partijen en de camera meteen loopt. We volgden de ondernemers nog net niet tot het toilet.”Waar de videoportretten een mooi, snel kijkje in de keuken geven bij de startup-founders, wilden we met verdiepende artikelen het verhaal van de ondernemers nog iets breder belichten.

De mini-docu was voor Founded in Friesland dermate een succes dat we besloten in campagnevorm nog een serie videoportretten te maken, begeleid met een verdiepend artikel. Daarnaast hebben we deze kenmerkende ‘Founded in Friesland-style’ ook toegepast op de videoportretten rond de Friese Startup van het Jaar verkiezing. Zo hadden we na de mini-docu nog de volgende startup-ondernemers voor de camera: Mark Nicolai (Aeroscan), Daan van Klinken (With Flow), Geertje Dam (TAEM.io), Wietze Elzinga & Dennis Mous (Elzinga & Van der Krieke), Chris Roorda (Deepgrooves Vinyl Pressing Plant), Harm Besseling (Solid), Rudy Dijkstra (Acquaint), Sabine Stuiver (Hydraloop) en Marissa de Boer (Susphos). Stuk voor stuk inspirerende founders met een hart voor een mooiere wereld.

Waar de videoportretten een mooi, snel kijkje in de keuken gaven, wilden we met verdiepende artikelen het verhaal van de ondernemers breder belichten. Welke impact maken ze? En wat zorgt ervoor dat ze blijven gaan?

Leonie Holwerda (Founded in Friesland): “Alle betrokkenen bij de video’s spraken lovende woorden en we kunnen dit met trots als visitekaartje laten zien; kijk, dit is Founded in Friesland. En dé traan van Sabine Stuiver, toen ze het had over de gigantische impact van de prijzenregen tijdens de CES, die was toch wel Maxima-waardig.”

MarCom-ondersteuning

Social media beheer & copywriting

Bertwin Kampman (Founded in Friesland): “De persoonlijke benadering is een absolute plus. Als klant ben je écht belangrijk in de ogen van Fresh Currents. Ze denken mee en ontzorgen. Daarnaast verstaan ze de doelgroep, met hun team weten ze dit om te zetten naar aansprekende content. Via social media zorgt dit voor veel aanmeldingen op onze evenementen. Dit zien we daadwerkelijk terug in de data. Door vanuit de data bij te sturen krijgen wij grip op onze doelgroep.”

Erwin Damberg (Founded in Friesland): “Als programma manager van Founded in Friesland heb ik de samenwerking met Skelte en Fresh Currents altijd als zeer waardevol ervaren. Door nauw met elkaar samen te werken leren we van elkaar en profiteren wij als organisatie van de kwaliteit van meerdere experts. De professionals bij Fresh Currents zien wij dan ook als onze directe collega’s en vormen daarmee een flexibele schil van ons team. Zo houden wij de focus op onze core en blijft de kwaliteit geborgd. Dit maakt Fresh Currents een goede investering in onze communicatie en content strategie.”

Team

Fresh Currents werkt met de beste zelfstandige marketingcommunicatie-specialisten. Zo ervaart de klant altijd de hoogste kwaliteit en kiezen de zelfstandigen hun eigen opdrachten uit. Met unieke betrokkenheid en passie voor het werk als gevolg. Aan dit project werkten de volgende specialisten:

  • Strategie & identiteit – Maurice Schut, Skelte Anema
  • Creatieve branding – Douwe Anema, Ramon Hoogerhuis, Bennie de Jong, Lucas Kemper, Aron Weidenaar, Erikjan Koopmans, Niels Lunter, Zeb Bulthuis, Idzard Schiphof, Joppe Spaa, Wieger Stienstra, Dennis van Mastrigt
  • MarCom-oplossingen – Jessie Dolfsma, Douwe Anema, Elise de Jong, Maartje Visser

Bekijk meer cases