Uit liefde voor wafels

It’s all about wafers

Helwa is een Nederlands familiebedrijf gespecialiseerd in wafels. Met recht gespecialiseerd, want ze doen dit al sinds 1953. Traditioneel vakmanschap en een innovatieve geest zorgen bij deze fabrikant in Hallum al jaren voor de lekkerste wafelproducten. In 2023 stond het bedrijf voor een grote verandering. Drie dochters ‘Hellema’ namen het roer over van hun vader. Een belangrijke stap voor de modernisering van het bedrijf, met respect voor de rijke tradities en geschiedenis. Maar, voor die nieuwe website was het nu wel écht tijd.

Helwa speelt als bedrijf ook een grote maatschappelijke rol in Hallum en omstreken. Familie is niet alleen de rode draad op directieniveau, ook in de fabriek staan families aan de basis van het bedrijf. Zo werken er vele zonen en dochters naast hun vaders en moeders. De directie van Helwa kijkt dan ook verder dan de groei van het bedrijf. Het welzijn van hun personeel en lokale betrokkenheid zijn belangrijke pijlers. Daar worden we blij van! Want we werken het liefst voor opdrachtgevers die duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid ook belangrijk vinden. En, natuurlijk helpt het ook dat de wafels van Helwa ontzettend lekker zijn.

Het project

Helwa benaderde ons voor een nieuwe website. Na zo’n tien jaar werkte de oude website nog wel, maar past hij totaal niet meer bij het vernieuwende karakter van het merk. We kozen ervoor om te starten met een diepgaande merkstrategie. Om het unieke verhaal van Helwa op papier te krijgen. Na het uitwerken van de positionering legden we de visuele identiteit langs de meetlat van de inhoud. Ai, dat liep een beetje scheef. Maar, ook snel gefixt! Met een update van het bestaande logo, het verrijken van het kleurenpallet en een nieuw lettertype is Helwa weer klaar voor de toekomst.

We kozen voor een meertalig creatief concept dat eer doet aan de liefde en toewijding van het bedrijf aan de wafel. Een copyconcept, ondersteund door een beeldconcept met kenmerkende wafelvormen, dat 70 jaar vakmanschap onderstreept.

  • Uit liefde voor wafels
  • It’s all about wafers

De focus van het communicatieconcept op de wafel benadrukt de unieke positie van Helwa als wereldwijde speler in de wafelmarkt. Passend bij het voortdurend streven naar kwaliteit en innovatie binnen dit specifieke productsegment.

De belangrijkste merkaspecten vatten we samen in een brandbook, geprint op duurzaam papier bij Chemistry Printshop uit Leeuwarden.

Een nieuwe website

Met een eigentijds ontwerp, dat naadloos integreert met gebruiksvriendelijke navigatie brachten we de liefde voor wafels naar het wereldwijde web. Een goed doordacht design met dynamische vormen en een heldere kleurenstructuur. Dé showcase voor hun uitgebreide wafelassortiment.

Fotografie om je vingers bij af te likken

Die echte liefde voor wafels, dat proef je en dat voel je. Maar hoe vertaal je dat naar een scherm? Met foto’s die je zo rechtstreeks van het scherm wil eten! We maakten een beeldplan voor iedere productcategorie. Zorgvuldig nagedacht over props, styling en kleur.

Voor deze productie werkten we samen met bekroonde foodfotograaf Maja Lewicz. Ondersteund door een foodstylist, bewapend met onder andere speciale handschoentjes en olie voor de chocoladewafels.

We maakten de website compleet met fotografie in de fabriek. Bart mocht twee dagen genieten van de verleidelijke geuren van de wafelfabriek, terwijl links en rechts de meest uiteenlopende wafels voorbij zoefden.

Van 1 vader naar 3 dochters

Begin 2023 gaf Doeke Hellema het stokje door aan zijn dochters Dieuwke, Welmoed en Maaike-Nynke. Zij vroegen ons mee te denken in een campagne gericht op de personeelsleden van Helwa.

We ontwikkelden een gevouwen kaart waarin de nieuwe directieleden poseren met foto’s van voorgaande generaties, aangevuld met persoonlijke quotes. Een sterke visuele link met het verleden, heden en toekomst van het bedrijf. Met op de andere zijde van de kaart een tijdlijn van 70 jaar Helwa. Met bijzondere mijlpalen, hoogte- en dieptepunten die de groei van het bedrijf kenmerken. Samen met een presentje werd deze kaart rond de jaarwisseling meegegeven aan alle personeelsleden van Helwa.

Het resultaat

Helwa heeft een nieuwe merkidentiteit en huisstijl gelanceerd die beter aansluit bij hun vernieuwde positionering. Hun online communicatie is naar een hoger niveau getild, passend bij de kwaliteitseisen die ze aan hun producten stellen. Een online imago dat klaar is om internationale klanten aan te trekken die op zoek zijn naar premium kwaliteit en een betrouwbare partner.

Helwa blijft zich ontwikkelen als een van de marktleiders in de internationale wafelindustrie. In januari 2024 kondigden ze de bouw van een derde productiehal aan. Hier gaat Helwa zich volledig richten op een glutenvrije productenlijn.

Team

Fresh Currents werkt met de beste zelfstandige marketingcommunicatie-specialisten. Zo ervaart de klant altijd de hoogste kwaliteit en kiezen de zelfstandigen hun eigen opdrachten uit. Met unieke betrokkenheid en passie voor het werk als gevolg. Aan dit project werkten de volgende specialisten:

Bekijk meer cases