Zo WRK’t Friesland

Als je je hart volgt, dan kom je uit in Friesland. Wij weten waarom. Met de Waddeneilanden als schilderachtige achtertuin, honderden kilometers aan vaarroutes, de schoonste lucht van Nederland, historisch rijke steden en volop rust en ruimte. Hier vind je tal van bijzondere organisaties en innovatieve, internationaal opererende bedrijven. Geen wonder dat de gelukkigste inwoners van Europa in Friesland wonen.

Maar weet de rest van Nederland ook dat je in Friesland niet alleen kunt uitwaaien, maar ook een leven en een carrière kunt opbouwen?

WRK.frl is hét platform voor werken, wonen en leven in Friesland. Het stimuleert samenwerking tussen werkgevers, vergroot de instroom van werkzoekenden en verbetert de doorstroom op de Friese arbeidsmarkt. In Friesland vind je zo niet alleen een baan, maar een hele carrière. Uniek is de online matchingtool, waarmee WRK werkgevers en werkzoekenden koppelt op basis van organisatiecultuur.

Aan Fresh Currents de uitdaging om WRK als nieuw merk op de kaart te zetten.

Het project

Marleen Rijpkema van WRK vroeg ons om ondersteuning bij de communicatie van het merk. We gingen voortvarend van start, maar de projectstart was onorthodox. Merkidentiteit en positionering – normaal stap 1 – werd nu stap 3. Er lag namelijk al een visuele identiteit, en de website was er ook al. Het project begon dus met twee stappen terug, om er daarna weer drie vooruit te zetten.

Merkontwikkeling

Merkstrategie, communicatieconcept, campagnes

Na een aantal merksessies omschreven we WRK als een enthousiaste verbinder. Een merk dat mensen helpt om kansen te ontdekken en benutten.

Hierna ontwikkelden we het concept ‘Zo WRK’t Friesland’, als het ware een gids voor Friesland. Het concept beantwoordt de vraag hoe het hier werkt, zelfs als je die vraag nog niet gesteld hebt. Het zet je aan het denken. Voor Friezen is het vanzelfsprekend dat een leven in balans goed mogelijk is. Dit tonen we in de SEE-fase door negatief-positief contrasten. In de THINK-fase worden we concreter met verhalen van mensen en merken. In de DO-fase draait het om actie.

Dit concept speelt ook een centrale rol in verschillende WRK-campagnes, zoals de lanceringscampagne, de eindejaarscampagne, en een campagneplan in samenwerking met Friese gemeenten en ondernemersverenigingen.

Van merk naar middelen

Een website vol verhalen

De belofte van een ideale balans van wonen, werken en leven moet natuurlijk worden hardgemaakt. Gelukkig lag de bewijslast voor het oprapen. We verzamelden tal van mooie verhalen uit de provincie. Zo dacht Bram Kruijt dacht dat hij voor een carrière in de Randstad moest zijn. En vond Tess Schram in Friesland een baan waarmee ze écht impact maakt.

Daarnaast vulden we het platform met bedrijfsprofielen van Friese werkgevers. We produceerden video’s die zowel WRK als de werkgevers zelf promoten. Zoals de video hieronder met Stefan Andersson van Polem uit Lemmer.

Grafische vormgeving

Voor een kwalitatieve implementatie van de huisstijl ontwikkelden we diverse templates voor posters, flyers, banners en social media posts. Hier kan het communicatieteam van WRK zelf efficiënt mee aan de slag.

Fotoproductie

Na het opstellen van het beeldplan vanuit het creatieve concept legden we tijdens verschillende shootdagen Friesland vast in woon-, werk- en leefsituaties in Heerenveen, Sneek en Leeuwarden. Dit resulteerde in een uitgebreide database met echte WRK-foto’s.

Team

Fresh Currents werkt met de beste zelfstandige marketingcommunicatie-specialisten. Zo ervaart de klant altijd de hoogste kwaliteit en kiezen de zelfstandigen hun eigen opdrachten uit. Met unieke betrokkenheid en passie voor het werk als gevolg. Aan dit project werkten de volgende specialisten:

  • Strategie & identiteit – Maurice Schut, Skelte Anema, Kenny Venekamp
  • Creatieve branding – Erikjan Koopmans, Ramon Hoogerhuis, Douwe Anema, Zeb Bulthuis, Kenny Venekamp, Jessie Dolfsma
  • MarCom-oplossingen – Maaike Jonker, Elise de Jong, Maartje Visser, Maurice Schut, Kevin Tadema, Skelte Anema

Bekijk meer cases