Zo WRK’t Friesland
WRK.frl/ stimuleert samenwerking tussen werkgevers, vergroot de instroom van werkzoekenden en verbetert de doorstroom op de Friese arbeidsmarkt. Uniek is de online matchtool, waarmee WRK.frl/ werkgevers en werkzoekenden koppelt op basis van organisatiecultuur.
Onze uitdaging? Het merk WRK.frl/ verder ontwikkelen en de (online) communicatie vormgeven met een stevig communicatieconcept. Een concept dat niet alleen de veelzijdigheid van Friesland laat zien, maar ook een praktisch, toegankelijk en inspirerend platform. Waar nodig maakten we een kleine stap terug, om daarna samen stevig vooruit te gaan.

Onze aanpak
Voor WRK.frl/ ontwikkelden we een merkconcept dat de verhalen van Friesland tot leven brengt – van persoonlijke succesverhalen tot inspirerende beelden van de provincie als regio vol kansen.
Merkstrategie en communicatieconcept
Tijdens de strategische merksessies stelden we vast dat WRK.frl/ de ultieme verbinder is. Dit leidde tot het concept ‘Zo WRK’t Friesland’. Het concept speelt in op de vraag: hoe werkt het hier? Met inspirerende verhalen en praktische antwoorden laten we zien dat Friesland perfect is voor wie werk en leven in balans wil brengen.
Campagnes, contentstrategie en customer journey
Het creatieve concept ‘Zo WRK’t Friesland’ vormde de basis voor alle campagnes. We werkten aan een opvallende lanceringscampagne tot concepten voor samenwerkingen met Friese gemeenten en ondernemersverenigingen: elke communicatiefase – van SEE tot DO – werd zorgvuldig opgebouwd, met een heldere boodschap en een krachtige call-to-action.
Webteksten en artikelen
De belofte van een ideale balans tussen wonen, werken en leven? Die maakten we tastbaar met inspirerende verhalen die Friesland tot leven brengen. Zoals dat van Bram Kruijt, die dacht dat een carrière alleen in de Randstad mogelijk was, en Tess Schram, die in Friesland een baan vond waarmee ze écht impact maakt.
Foto- en videoproductie
Met meerdere shoots brachten we in beeld hoe dat er nou precies uitziet: wonen, werken en leven in balans: van de historische charme van Leeuwarden tot de bedrijvigheid in Sneek en Heerenveen. Daarnaast vertelden diverse Friese ondernemers voor de camera over hun bedrijf en de waarde van samenwerking binnen WRK.frl/.
Merkbeheer, contentmarketing en socialmediabeheer
Met een strategisch plan en visueel krachtige content vertaalden we de Friese levensstijl naar likes, reacties en clicks. Met consistente socialmediaposts bouwden we aan een betrokken community en maakten we van WRK.frl/ een herkenbaar en geliefd merk. Een always-on advertentiecampagne vergrootte het bereik onder de belangrijkste doelgroepen, die vervolgens werden overtuigd met inspirerende verhalen op de website. Tijdens verdiepende sessies scherpten we de merk- en contentstrategie verder aan.




Het resultaat
WRK.frl/ is meer dan een platform; het is een beweging die wonen, werken en leven in Friesland opnieuw definieert. Dankzij een sterke merkstrategie en impactvolle campagnes heeft WRK.frl/ een stevige basis gelegd als verbinder in de regio. Samen met het team van WRK.frl/ hebben we ruim een jaar lang hard gewerkt aan de (online) groei van het merk. En dat zie je terug in de cijfers:
- 1215 nieuwe socialmediavolgers in slechts één jaar!
- 1.017.790 impressies en 12.871 interacties op social media.
- Onze Meta-advertenties bereikten meer dan 1,3 miljoen mensen, met een klikprijs van slechts €0,19 – ruim 92% lager dan de benchmark op werkgelegenheidadvertenties.
- De websitebezoekers? Dat aantal steeg tijdens onze samenwerking met maar liefst 730%.
WRK.frl/ is klaar om niet alleen Friesland, maar ook de rest van Nederland te laten zien hoe het hier écht werkt.
Wat zegt de opdrachtgever?
Marleen Rijpkema, projectmanager bij WRK.frl/:
“Skelte heeft een club hele goede professionals verzameld die stuk voor stuk mooi werk leveren. En gespecialiseerd in waar ze blij van worden en goed in zijn: een principe waar we bij WRK.frl/ erg in geloven. Want als je doet wat je van nature goed ligt, heb je het meeste passie in je werk en kan je echt excelleren! Die filosofie sluit 1 op 1 aan bij de werkwijze van Fresh Currents. Eén van de redenen waardoor de samenwerking zo goed loopt!”




Het team
Fresh Currents werkt met de beste zelfstandige marketingcommunicatie-specialisten. Zo ervaart de klant altijd de hoogste kwaliteit en kiezen de zelfstandigen hun eigen opdrachten uit. Aan dit project werkten de volgende specialisten:
- Strategie & identiteit – Maurice Schut, Skelte Anema, Kenny Venekamp
- Creatieve branding – Erikjan Koopmans, Ramon Hoogerhuis, Douwe Anema, Zeb Bulthuis, Kenny Venekamp, Jessie Dolfsma
- MarCom-oplossingen – Maaike Jonker, Elise de Jong, Maurice Schut, Maartje Visser, Kevin Tadema, Skelte Anema